Nytt intresse!

De senaste månaderna har jag spenderat mycket tid på Flashback forum och läst lite. Det finns verkligen trådar om allt där och det är ett mycket bra tidsfördriv. Många trådar får en verkligen att tänka till också. Jag har dessutom hittat min favoritdel av forumet - Feminism och jämställdhet.

Feminism är ju något som är bra för samhället, eller hur? Det är iallafall vad jag lärt mig sen jag var liten. Det ska vara samma för män och kvinnor, och lika lön för lika arbete. Det tycker jag låter jättebra. Det jag börjat reagera över nu på sistone är dock att feminism och jämställdhet inte är samma sak.

Ordet feminism påminner ju om ordet feminin, vilket betyder kvinnlig. Redan här rimmar det illa med jämställdhet tycker jag. Måste man säga att man är feminist för att vara för jämställdhet? Jag är inte feminist, men jag är för jämställdhet.

Jag hittade denna artikel länkad på Flashback för en stund sedan. Det är alltså ett dagis där man på internationella kvinnodagen/fettisdagen delade upp en grupp med barn i 2 olika grupper. En grupp för pojkar och en grupp för flickor. Pojkarna fick äta knäckebröd och dricka mjölk eller vatten, flickorna däremot fick semlor.

Egentligen är ju detta ingen stor grej, det är bara en semla, kan tyckas. Jag tror dock inte att barn tänkar "bara" kring en semla. Speciellt inte när bara flickor får det, och man själv inte får det för att man är pojke. Jag tror heller inte att man förstår innebörden av Internationella Kvinnodagen när man är sisådär 6-8 år gammal, utan tänker snarare att det är något fel på en när man själv inte får en semla, utan att få en vettig anledning.

Sen är det ju så att diskriminering är ju inte okej, iallafall inte om det är riktat mot kvinnor. Om det däremot är män som diskrimineras så är det helt okej.

Länkar ett av mina tidigare inlägg kring ämnet HÄR.

Det jag vill ha sagt med detta inlägg är att feminism och jämställdhet är olika saker. Tänk dig för innan du säger att du är feminist, ordets rätta innebörd har förstörts av personer som kallar sig detta men som egentligen verkar vara manshatare!

Kan ju tillägga för er långsamt tänkande där ute att detta INTE innebär att jag är någon form av kvinnohatare.

Kommentarer
Postat av: Viks

Det var ett bra inlägg!

De flesta "feminister" idag är tjejer som har blivit illa behandlade av killar, eller inte blivit sedda av killar alls och därför hatar killar nu och därmed har blivit lesbiska "för att killar är skit" (som om det skulle ha något med sexualitet att göra???) och sedan drar det ännu längre och blir dagens feminister, som som du säger inte alls är riktiga feminister. Ordet har förstörts av dessa bittra manshatare.

2011-07-25 @ 22:03:44
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0