Slöseri med resurser

Nu när jag varit hemma i Alingsås igen så har jag ju haft möjlighet att titta på ishockey, då jag ju har Säsongskortet här. Så jag har sett 3-4 matcher nu, och jag fortsätter förvånas över hur dålig nivå den svenska domarkåren håller.

Jag hatar att klaga på domarna egentligen, då man ofta ses som en dålig förlorare när man gör det, vilket jag håller med om - så länge domarna faktiskt inte gör några avgörande missar. Dom 3 senaste matcherna jag sett, dvs Timrås matcher mot MoDo, Luleå och idag Frölunda, så har domarna gjort avgörande missar.

Timrå - MoDo: Timrå har 1-1 hemma mot MoDo, när MoDo kontrar, och Morten Madsen håller fast Gabriel Karlssons klubba på Timrås blålinje. Madsen drar ner Karlsson och skapar således ett friläge för sig själv och gör 1-2, detta är ett mål som kan vara avgörande i en match. Även om nu MoDo vann med 5-2, så hade en utvisning på MoDo-spelaren gett Timrå ett powerplay, vilket i sin tur kunde gett Timrå ett ledningsmål istället, och matchen kunde fått en annan utgång.

En annan incident i denna match är när Per Hallin i matchens slutskede åker efter pucken i MoDos zon och MoDos målvakt går ut och ska slå undan pucken. Hallin tacklar då sargen och nuddar målvaktens arm, varpå målvakten ramlar. MoDos mål står således helt öppet och Timrå har kontroll på pucken och hade kunnat reducera. Istället så kommer en MoDo-spelare, i detta fall Byron Ritchie, och börjar slåss med Hallin, och spelet blåses av. Jag tycker att Ritchie bör få 2 minuter extra utvisning då han söker upp slagsmålet, istället åker Per Hallin ut - för interference, efter att han tacklat sargen.



Timrå - Luleå: Det står 2-2 mellan Timrå och Luleå, när Luleå får pucken i ett 3-mot-2-läge. Pucken når efter lite om och men fram till Joonas Vihko i Luleå som gör 3-2 när det är runt 2 minuter kvar att spela, totalt matchavgörande. Jag anser att Vihko är offside när Luleå tar sig in i anfallszon, och trots 4 domare på isen, varav 2 linjemän, så ser ingen att Vihko är, i mina ögon, offside. Det fanns fler sekvenser som går att ifrågasätta.



Timrå - Frölunda: Det är spel i första perioden och det står 0-0 på tavlan. Frölunda har pucken i Timrås zon när Timrå får tag i pucken och ska lägga ut den i mittzon. Domaren står i vägen och pucken stannar kvar i Timrås zon, varpå en Frölunda spelare tar pucken och lägger pucken mot mål, och Tomi Kallio kan lägga in 1-0. Jag vill minnas att dessa situationer varit på tal tidigare, och att domarna måste blåsa av matchen om man ger ett lag fördel med pucken, som tex när man bryter puckens ursprungliga bana.

Nu var det ju Timrå som vann idag mot Frölunda, trots att domaren gjorde bort sig helt vid 1-0-målet, men likväl är det otroligt att ingen av de 4 domare som finns på isen blåser av.




Jag tycker att Hockeyligan bör sluta slösa sina resurser på fyrdomarsystemet, då det inte gett det resultat man hoppades på. Istället bör man lägga dessa på att utbilda dom domare man har just nu, och fortsätta som man gjorde innan, med 1 domare som dömer.

Kommentarer
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

Godkväll <3

2011-01-28 @ 21:48:44
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Pelle

Sen några år tillbaka är domarna en död punkt, och man blåser inte av om den går på domaren, utom i ett enda tillfälle och det är om pucken går via domaren och direkt in i mål då blir det avblåsning och målet döms bort

2011-01-28 @ 22:49:25
Postat av: Hmm

Med tanke på din avsaknad av regelkunskaper blir det svårt att ta din kritik på allvar. Jag tror knappast att du är nog insatt för att göra en objektiv bedömning.

2011-02-04 @ 00:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0